Emojit yrityksen viestinnässä – hitti vai huti?

Emojit ovat kokoelma hymiö- ja kuvasymboleita, jotka ovat tulleet osaksi nykypäivän kommunikointia. Emojit ilmestyivät 2010-luvulla mobiililaitteisiin ja nykyään niitä on jo huimat 2 823 kappaletta – valinnanvaraa siis löytyy. Emojeilla viestittely on trendi-ilmiö, josta yritykset voivat myös ottaa kopin. Miten emojit toimivat yrityksen viestinnässä? Emojit ilmaisevat erilaisten tunteiden ja asenteiden lisäksi myös arkipäivän asioita, kuten […]

Onko luova ajattelu hölynpölyä?

Luova ongelmanratkaisukyky eli luovuus on työpäivieni tärkein työkalu. Graafisena suunnittelijana tavoitteenani on ratkaista suunnitteluongelmia uudella ja omaperäisellä tavalla. Luova prosessi on olennainen osa työtäni, mutta se jää usein asiakkaalle näkymättömäksi työvaiheeksi. Mistä raaka-aineista luovuuden lopputuote oikeasti valmistuu? Resepti luovuuden lopputuotteeseen ½ dl valmistelua Graafisen suunnittelun projekti alkaa usein asiakkaan antamasta toimeksiannosta, briiffistä. Se kertoo muun […]

Mikä ihmeen IGTV?

Iki-ihana Instagram julkaisi kesäkuussa uuden ominaisuuden: Instagram TV:n eli IGTV:n. IGTV mahdollistaa koko ruudun kokoisten pystyvideoiden jakamisen ja katsomisen – aivan kuten vanha tuttu Instagram Stories. Mihin näitä molempia ominaisuuksia oikein tarvitaan? Videosisältöjen määrä Instagramissa on kasvanut räjähdysmäisesti viime aikoina, ja erityisesti Instagram Stories on yhä useammalle yritykselle tuttu työkalu. IGTV matkii perinteistä televisiota ja […]

Mistä on mieleenpainuva messuosasto tehty?

Syksy tuo usein tullessaan erilaisia messuja ja tapahtumia. Niitä varten on hyvä olla olemassa toimiva paketti, jonka avulla yrityksen osasto saadaan edustuskuntoon paikasta riippumatta. Messuosaston ideoinnissa kannattaa ensin miettiä, mitä messuilla halutaan esitellä, kenelle esitellään ja miten kohderyhmän mielenkiinto saadaan heräämään. Tärkeimpiä mielenkiinnon herättäjiä ovat erilaiset visuaaliset katseenvangitsijat – valokuvat ja värit. Toki esimerkiksi ruoka- […]

Viisi hyvää syytä laatia somesuunnitelma

Sosiaalinen media on monelle yritykselle korvaamaton osa monikanavaista viestintää ja markkinointia. Kuten kaikessa viestinnässä, myös somemaailmassa suunnittelu kannattaa aina. Olennaista on miettiä ensin tavoitteet ja kohderyhmät. Pohdi myös, mihin haluat kohderyhmää ohjata? Haluatko houkutella heidät nettisivuille tai esimerkiksi blogiin? Sosiaalisen median suunnitelma kannattaa rakentaa asiantuntijasisällön ympärille. Pidä kirkkaana mielessä hyödyt, joita tarjoat kohderyhmälle. Tottele 1/7-sääntöä, […]

UX ja UI – ota käsitteet haltuun

Web designer -opintojeni aikana korviini kantautui paljon uusia käsitteitä. Muutamat niistä on mielestäni syytä nostaa jalustalle. Nettisivustojen suunnittelussa esiin nousevat vahvasti kaksi lyhennettä: UX ja UI. Tunteet peliin Käyttökokemus eli User Experience, UX perustuu tunteisiin. Mitä tunteita palvelun käyttäminen herättää ja miltä palvelun käyttäminen tuntuu? Käyttökokemuksen suunnittelulla pyritään siihen, että tuotteen tai palvelun käyttö on […]

Infografiikan taika

Tietoa tulee eteen monesta eri kanavasta ja monessa eri muodossa. Sosiaalisen median kanavien uutisvirrassa uivat erilaiset tekstit, kuvat, linkit ja videot. Tietotulvan keskellä infografiikka on loistava tapa saada oma viesti paremmin perille. Infografiikka on kuvallinen esitys, jonka tarkoituksena on välittää tietoa. Se on hyvä tapa visualisoida tietoa ymmärrettävämpään muotoon. Monimutkainen ja tylsä asia muuttuu mielenkiintoiseksi, […]

Uutiskirjeen visuaalinen voima

Saan sähköpostiini päivittäin usean eri yrityksen tai verkkokaupan uutiskirjeitä. Klikkaan jokaisen kirjeen auki, koska haluan nähdä, miltä kirje näyttää. Tekstin luen silloin, jos ulkoasu kerää mielessäni riittävästi pisteitä. Sähköpostimarkkinoinnissa valttikorttina on laadukkaan ja asiakkaalle lisäarvoa tuovan sisällön tuottaminen. Visuaalisuuden voimaa ei myöskään pidä vähätellä, sillä moni vastaanottajista silmäilee ensin ja lukee vasta sen jälkeen. Digitaalinen […]

Viimeinen silaus yrityksen Instagram-profiiliin

Kuvienjakopalvelu Instagram on jo tukevasti rantautunut yritysten eri somekanavien joukkoon. Rohkeimmat somettajat ovat lisäksi löytäneet oman rosoisen tyylinsä Instagram Stories -maailmassa. Osa yrityksistä hyödyntää taitavasti myös Instagram-mainontaa. Monella yrityksellä seuraajia on kertynyt jo mukava määrä, julkaistuja kuvia löytyy satoja ja homma rullaa säännöllisesti viikosta toiseen. Perusasioiden haltuunotto onnistuu monelta, mutta miten voisi vielä enemmän erottua massasta?  Nälkä kasvaa […]

Mihin tarvitset graafista ohjeistoa?

Halutun visuaalisen tyylin noudattamisessa on hyvänä apuna graafinen ohjeisto. Se on yritysilmekäsikirja, josta löytyy ohjeet visuaalisten elementtien käyttöön. Yhtenäinen ilme sitoo yksittäiset viestinnän toimenpiteet tunnistettavaksi kokonaisuudeksi ja tehostaa viestin perille menoa. Mitä graafinen ohjeisto sisältää? Ohjeistossa on yrityksen visuaalisen ilmeen keskeiset elementit ja niiden käytön säännöt. Logo ja liikemerkki (eri versiot, suoja-alue, minimikoko) Valitut kirjaintyypit […]